MÄNGUD: Luuletused

KIISU ("Liikumismängud 1-3 aastastele lastele" Imbi Raasuke)

Valige lapsega kassi kodu ja hiire kodu.
Laps on hiir ja ta on kodus.
Täiskasvanu on mängukassiga kassi kodus ja loeb:

Küll on tore kiisu,
ümarnäoga Miisu,
küüned tal ja vurrud,
oskab lüüa nurru.


Kiisu jääb magama, hiir liigub vaikselt päkkadel mööda tuba, et kiisu ei ärkaks. Kui kass ärkab, jookseb hiir ruttu oma koju. Kass ei saa hiirt kätte, on väsinud ja heidab uuesti puhkama. Kui aga kass hiire kätte saab, tuleb mängu uus hiir.

****
TUULESABAD("Liikumismängud 1-3 aastastele lastele" Imbi Raasuke)

Leidke värvilised lindid (krepp-paberist, serpentiinist, paelast).
Täiskasvanu ja laps tõstavad lindid kõrgele ja jooksevad ringi, lugedes salmikest:

Tuulesabad oleme,
rõõmsalt ringi jookseme.


****
KANA JA TIBUD("Liikumismängud 1-3 aastastele lastele" Imbi Raasuke)

Leidke mängukass. Märkige tibu ja kana kodu.
Täiskasvanu on kana, laps tibu. Mängukass istub toolil. Põrandale tähistatakse tibu kodu. Kana ja tibu kõnnivad mööda tuba. Täiskasvanu loeb:

Kirju kana tok-tok toksib,
tibudele teri otsib.
Tibupojad siutsuvad,
lõbusasti säutsuvad.


Kassile lähenedes loeb täiskasvanu:

Aga eemal istub kiisu,
hallivöödiline Miisu.
Miks ta luurab?
Miks ta passib?
Tibu, karda kurja kassi!


Kass nõub ja jookseb tibu püüdma. Tibu põgeneb koju. Täiskasvanu kaitseb tibu ja ütleb kassile:

Kiisu, kas sul pole kiire?
Kodus tansu löövad hiired.
Söövad koort ja trallitavad,
Kapis kukerpallitavad.

****
MURI("Liikumismängud 1-3 aastastele lastele" Imbi Raasuke)

Laps on koer. Ta heidab kõhuli vaibale, asetab pea kätele. Täiskasvanu hakkab vaikselt koerale lähenema. Samal ajal loeb:

Meie Muril uni hea,
käppadele pani pea.
Ärka, Muri, ole kraps,
püüa kinni mõni laps!

****

JOOKSE PUU JUURDE("Liikumismängud 1-3 aastastele lastele" Imbi Raasuke)

Leidke õues sobiv puu, mille juurde saab laps joosta.
Täiskasvanu ja laps seisavad kokkulepitud puu juurest eemal ja loevad salmikest:

Kaugel kasvab kasepuu,
jooksen sinu juurde ju.

Koos joostakse puu juurde ja kallistatakse teda.
****
KONNAD ("Liikumismängud 1-3 aastastele lastele" Imbi Raasuke)

Mänguväljaku keskele joonistage ring või asetage ringikujuliselt nöör.
Laps seisab ringi keskel, ta on konn tiigis. Täiskasvanu loeb:

Armas väike konnake,
hüppa tiigi kaldale!


Ringi sees seisev laps matkib hüppavat konna ja hüppab ringist välja. Täiskasvanu loeb:

Armas väike konnake,
hüppa vette tagasi!


Laps hüppab konna hüpetega ringi tagasi.
****
KÕNEMÄNG: TUUL JA LEHED ("Õpime rõõmuga loodust tundma" J.Sirp, H.Tammiste, M.Torstenberg,S.Aoveer, J.Savinskaja, M.Tankler)
Eesmärk: laps teab oma kodukoha tuntumaid puulehti.
Vahendid: puulehed.
Tegevus: Lapsed seisavadd ringis, igaühel on käes puuleht. Keskel on laps, kes on tuul.
Üksik laps käib ringi keskel ja räägib:
Tuul käib ringi meie õues, korjab sõgislehe põue.
Lapsed küsivad: Millist lehte tahab tuul?
Tuul vastab: Seda lehte tahab tuul, mis meil kasvab vahtrapuul (kasepuul, õunapuul, tammepuul jne)
Siis asuvad ringi keskel kõik lapsed, kelle käes on vastava puu lehed. Uueks tuuleks saab see, kesk kõige kiiremini jõudis astuda ringi keskele. Mäng algab uuesti otsast peale.
****
VARES, VARES VALGEKÜLG,
KEETIS, KEETIS PUTRU (sega putru lapse peopesas),
OOTAS OOTAS KÜLALISI,
KÜLALISI EI TULNUD (laiuta lapse käsi),
SÖÖTIS, SÖÖTIS LAPSI: (painuta kordamööda lapse sõrmekesi peopesas)
SELLELE ANDIS, SELLELE ANDIS, SELLELE ANDIS, SELLELE ANDIS,
AGA SELLELE TA PUTRU EI ANDNUD (raputa viimast sõrme),
SEST, ET SEE VETT EI KANDNUD,
VESI KÜLM-KÜLM-KÜLM,
SUL-SUL-SUL... (kõdita lapse kätt alt üles kuni kaenlani)
****
SIILIL ON OKKAD
(käsi tõstetud näo kõrgusel,
sõrmed laiali,nagu siili okkad)
TA TORKAB AI-AI
(harali sõrmedega torkab AI-AI ütlemise
ajal teist kätt (2 korda )peopessa)
KUST SEE SIIL NEED OKKAD SAI
(laiutame käsi ja kehitame õlgu)
SÜNDIDES OKKAID POLNUD TAL
NÄGI VÄLJA KUI VÄIKE PALL
(üks käsi enda ees rusikas,teise
käe nimetissõrmega
teeme tiiru ümber rusikas käe)
KASVAS VEIDI SUUREMKS
(avame natuke rusikas käe)
OKKAD TULID SELGA NAKS
(sõrmed laiali nagu alguses)

Comments